سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
تقویت حافظه و تمرکز حواس
 
 
از دشمنی که در سینه ها مخفیانه رخنه می کند و در گوشها آهسته می دمد، بپرهیزید . [امام علی علیه السلام] 
»» راه حلی برای افزایش حافظه کوتاه مدت هر چند که گنجایش حافظه کوتاه

راه حلی برای افزایش حافظه کوتاه مدت
هر چند که گنجایش حافظه کوتاه مدت محدود است می توان با استفاده از تدبیری که تقطیع نام دارد ظرفیت این حافظه را افزایش داد.
تقطیع عبارت است از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه های کمتر.
به عنوان مثال برای حفظ کردن ارقام دوازده رقمی 415263753164 می توان آن را به چهار دسته ، سه رقمی تقسیم کرد: 164 – 753 – 263 – 415
درست همان عملی که در مورد برخی از شماره تلفنها انجام می دهیم.
یا اگر بخواهیم بعضی از حروف مانند: [ ا م ش ر ا د ه گ ن ا د خ ] را پس از چند ثانیه حفظ کنیم قادر به انجام آن نیستیم ولی اگر با این حروف به طور معکوس سه کلمه خدا نگهدار شما را بسازیم، به راحتی می توانیم این حروف را حفظ کنیم و همچنین باعث افزایش گنجایش حافظه کوتاه مدت می شود.

منبع *
سایت تبیان همدان



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( یکشنبه 91/1/20 :: ساعت 9:44 عصر )

»» حافظه در روایات اسلامی در روایات معصومین اشاراتی به علل و موجبا

حافظه در روایات اسلامی

در روایات معصومین اشاراتی به علل و موجبات فراموش شده است که اهم آنها از این قرار است:
ارتکاب گناه.
خوردن چیزهای ترش.
خنده زیاد.
بی احترامی به استاد.
خوردن پنیر زیاد.
غم و اندوه برای امور دنیایی.
خواندن سنگ قبرها.
تماشای به دار آویخته.
خوردن در حالت جنابت.
آشامیدن زیاد آب و مایعات.
غذای داغ خوردن.
افراط در مجامعت.
به کار نینداختن حافظه.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( یکشنبه 91/1/20 :: ساعت 9:42 عصر )

»» عوامل مؤثر بر هوش آیا هوش تنها بوسیله ژنتیک تعیین میشود؟ با مطال

عوامل مؤثر بر هوش
آیا هوش تنها بوسیله ژنتیک تعیین می‌شود؟ با مطالعه این مقاله ضمن آشنایی با عوامل مؤثر بر هوش می‌آموزید که چگونه هوش فرزندتان را تیز کنید!
مسوولیت‌های مادری یا پدری تمامی ندارند. وقتی بچه‌دار شوید، ناخودآگاه وظایف زیادی پیدا خواهید کرد. شما باید علاوه بر غذا دادن، شستن لباس‌ها، رسیدگی مرتب، تحمل گریه و بی‌قراری‌های کودک در 24 ساعت و خواندن هزار باره داستان‌هایی که فرزندتان دوست دارد، به‌فکر درآوردن پول و درآمد کافی برای زندگی، تهیه غذا، لباس‌های قشنگ و سایر هزینه‌های لازم و غیرلازم که کودکتان را خوشحال می‌کند، باشید.
هدف شما از انجام تمام این سرمایه‌گذاری‌ها امید رسیدن به یک سود بزرگ است و آن چیزی نیست جز یک بچه دوست داشتنی، صالح و سالم که شما را دوست داشته و قدردان محبت‌هایتان باشد. البته بهتر می‌شود اگر فرزند دوست داشتنی، پرمحبت و سالم شما، یک فرد باهوش و یا حتی نابغه نیز باشد. هر چند در گذشته تصور می‌شد هوش عاملی است که تنها به‌وسیله ژنتیک تعیین می‌شود، ولی امروزه دانشمندان عقیده دارند محیطی که فرزند شما در آن رشد می‌کند و نیز فردی که کودک را بزرگ می‌کند نقش بسیار مهمی در تعیین میزان هوش کودک دارند. در واقع والدین می‌توانند کمک بسیار زیادی به باهوش‌تر شدن فرزندشان کنند.
ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( یکشنبه 91/1/20 :: ساعت 9:37 عصر )


»» مهارتهای افزایش یادگیری در فصل امتحان امتحان را همه ما به خوبی م

مهارت‌های افزایش یادگیری در فصل امتحان
امتحان را همه ما به خوبی می‌شناسیم و با تمام وجود آن را لمس و احساس کرده‌ایم و درباره آن کوله‌باری از خاطرات تلخ و شیرین به همراه داریم. فصل آ‌زمون‌ها فرا رسید، فصلی که نیازمند به کارگیری یک برنامه‌ریزی منسجم و مجددانه است. چون برنامه‌ریزی روش نظام‌دار انجام امور است و بدون به کارگیری آن، اهداف حاصل نمی‌گردد. در حالت فقدان برنامه، به روزمرگی دچار خواهیم شد و با انجام مطالعات پراکنده انگیزه‌های خود را ضعیف می‌سازیم که محصول آن اضطراب و نگرانی‌هاست.
برای داشتن یک برنامه‌ریزی موفق در فصل امتحانات و ارزشیابی اول باید افکار محدود کننده را از خود دور کنید و به یک موجود معنوی تبدیل شوید، موجودی که در قلمرو درونی‌اش محدودیتی ندارد و در این صورت به این باور که: \"من می‌توانم در این لحظه چنین کاری را انجام دهم\" می‌رسید و جالب اینکه با چنین باوری تمام کمک‌های مورد نیاز را دریافت خواهید کرد. اگر بخواهید که ذهن خود را در جایگاهی قرار دهید که معجزه بیافریند، باید همه چیز را با برنامه و توکل در آمیزید.
بعضی از صاحب‌نظران معتقدند: مطالعه برای امتحان یعنی خواندن و بازخواندن یک قطعه، یادداشت برداشتن، مطالب را بررسی کردن و در اولویت و درجه اهمیت لازم قرار دادن است. گروه دیگری می‌گویند: مطالعه و خواندن کتاب یا نوشته، کار پویا و فعال است و منتج به یادگیری و یاد سپاری و انتقال مجدد می‌شود.
لازم است بدانید برای بهبود و افزایش یادگیری در زمان امتحان باید اصول زیر را رعایت کنید؛
ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( یکشنبه 91/1/20 :: ساعت 9:33 عصر )


»» جی 5 چیست؟ مطمئناً تا به حال حتی برای یک بار هم که شده مطلبی را

جی 5 چیست؟
مطمئناً تا به حال حتی برای یک بار هم که شده مطلبی را به یاد نیاورده اید حتماً اینطور بوده است حتماً شده به زحمت مطالبی را که می دانسته اید و به قول معروف نوک زبانتان بوده است را به خاطر آورده اید. این به این دلیل است که مطالبی را که آموخته اید به طور کامل وارد حافظه دراز مدت شما نشده اند و شما سعی بر حفظ آنها برای تمامی عمر نکرده اید. حال چگونه می توان مطلب ، نکته ، کلمه و یا حتی شماره تلفنی را به حافظه بلند مدت سپرد و هرگز آن را فراموش نکرد.
جی 5 در واقع یک روش یادگیری و به خاطر سپاری مطالب توسط وسیله ای است که بسیار ساده و قدرتمند عمل میکند. این وسیله با تکیه و با استفاده از قاعده منحنی فراموشی ابینگ هاووس، پاداش های فوری اسکینر، قانون همه چیز یا هیچ چیز گاترین و تداعی تکرار، مطالب را وارد حافظه بلند مدت شما می کند.
طبق منحنی فراموشی ابینگ هاووس امکان فراموشی آنچه یاد گرفته اید در روز اول یعنی 24 ساعت پس از یادگیری 20 تا 25 درصد است و به مرور از آن کاسته می شود، بنابراین اگر مطلب فراگیری شده در فاصله یک روز مرور شود عملاً 20 درصد از احتمال فراموشی آن کم خواهد شد و به طور کل به نحوی مطالب را برایتان با مرور به درصد بالاتری از به خاطر سپاری نزدیک خواهد کرد و آموخته هایتان در مرحله ای از خطر فراموشی قرار نگیرند.
بر اساس تحقیقات انجام شده در بنیاد B.F.Skinner توسط بوریس فردریک اسکینر هرگاه به یک رفتار بلافاصله و به صورت آنی پاداشی داده شود آن رفتار تکرار خواهد شد. پس با هر بار جواب مثبت گرفتن و احساس رضایت کردن از پاسخ به یک سوال ، برای شما شوق مرور سؤال بعدی به خاطر پاداش بلد بودن آن افزایش خواهد یافت این همان پاداش های فوری اسکینر است.
این دانشمند برای بررسی نقش آزمون و خطا در یادگیری ، آزمایش هایی را طراحی و اجرا کرد.او برای انجام مطالعات خود جعبه ای به نام جعبه اسکینر طراحی کرد که در این جعبه اهرمی وجود داشت که با فشار دادن آن مقداری غذا به درون جعبه می ریخت. اسکینر موشی را درون جعبه قرار داد. موش درون جعبه به جستجو می پرداخت و هر از چند گاهی به صورت تصادفی به اهرم فشار می آورد و با وارد آمدن فشار مقداری غذا به درون جعبه می ریخت. ابتدا موش بدون توجه به اثر اهرم این کار را انجام می داد اما بعداً دریافت اگر اهرم را فشار دهد غذا به دست می آورد. در این رفتار که نوعی یادگیری است موش یاد گرفت که انجام یک عمل خاص موجب پاداش و یا تنبیه خواهد شد. اگر انجام آن رفتار به دریافت پاداش منتهی شود احتمال تکرار آن افزایش می یابد.
آقای آر- اِدوین- گاترین، دانشمند آمریکایی در مورد حافظه کوتاه مدت و دراز مدت می گوید نمی توانیم بگوییم مطلب کمی وارد حافظه دراز مدت شده است. اگر چیزی را فراموش می کنیم حتماً‌ در حافظه کوتاه مدت قرار داشته است، باید آنقدر آن مطلب تکرار شود تا به حافظه دراز مدت ما منتقل شود. از این رفتار در جی5 استفاده شده است و همین امر باعث می شود تا یادگیری مطالب اطمینان بخش و قابل اعتماد باشد و همین امر باعث بالا رفتن ضریب اعتماد به نفس و در نتیجه بالا رفتن راندمان یادگیری می شود.
جی5 اصلی از 5 خانه تشکیل شده است که اندازه ی این خانه ها بر اساس منحنی فراموشی دارای تناسب سعودی است ، به صورتی که خانه شماره ی یک، 1 واحد ، خانه ی شماره ی دو، 2 واحد، خانه شماره ی سه، 5 واحد ، خانه شماره ی چهار، 8 واحد و خانه ی شماره ی پنج، 14 واحد است.
شیوه و روش استفاده از این وسیله به این صورت است که سؤالات خود را به صورت دسته بندی شده و خلاصه روی برگه هایی به نام جی برگ می نویسید و در پشت آن ها به صورت سکه ای و نه اسکناسی جواب های آن ها را به طور مثال روی برگه ای به ابعاد 5/7 × 5 سانتی متر که در محتوای بسته جی5 با عنوان جی برگ خام موجود است سؤال "چه چیزی باعث سبز شدن برگ درختان می شود" را می نویسم و در پشت آن جواب "کلروفیل" را می نویسم. به این صورت مجموعه ای از سوالات و جواب ها را به صورت دسته بندی آماده می کنیم در این روش باید سعی شود حدالمقدور جواب ها کوتاه و در حد یک کلمه باشند.
همه جی برگ ها را درون خانه شماره یک تا حدی که کاملاً پر شود قرار می دهیم، تا حدی که جا برای برداشتن یکی یکی جی برگ ها وجود داشته باشد و هنگام برداشتن یک جی برگ بقیه جی برگ ها همراه آن در نیاید.
سؤال را مرور می کنیم، اگر جواب آن را بلد بودیم در خانه شماره ی 2 که 2 واحد است قرار می دهیم، باز از خانه شماره ی 1، یک جی برگ بر می داریم و باز سؤال را می خوانیم، اگر بلد بودیم به خانه ی شماره ی 2 و پشت جی برگ اول قرار می دهیم و اگر بلد نبودیم به پشت جی برگ های درون خانه شماره ی 1 و در آخر همه قرار می دهیم.
پس از تکرار این کار و خالی شدن خانه شماره ی 1 می بایست خانه ی شماره ی 2 را کاملاً و به اندازه ی 2 واحد پر کنیم، پس به اندازه ی 1 واحد یعنی خانه شماره ی 1 جی برگ درون آن قرار می دهیم. باز هم سؤالات را مرور و در صورت بلد بودن جی برگ را به خانه 2 منتقل می کنیم، حالا خانه 2 کاملاً پر شده است ولی، فقط به اندازه ی خانه ی شماره ی 1 حق برداشتن و مرور جی برگ و انتقال آن ها به خانه شماره ی 3 را داریم، ممکن است؛ و همانطور که در مورد جی تا که ورژن جدید جعبه جی5 است، خانه شماره ی 1 ما به اندازه ی 3 واحد و یا بیشتر باشد و ما به همان اندازه حق برداشت از خانه ها را داریم.
مراحل قبل را تکرار می کنیم تا جی برگ های ما به خانه شماره ی 5 برسند و با مرور آن ها خانه شماره ی 5 نیز خالی شود. حالا دیگر مراحل تکرار تکمیل شده است و شما تمامی مطالب را به حافظه بلند مدت خود سپرده اید و به یادآوری آن ها برای تمامی طول عمر تضمین شده است. به یاد داشته باشید که روش بالا برای زمانی است که شما حدوداً سه هزار عدد جی برگ را مرور می کنید و تمامی خانه ها پر می شوند ولی ممکن است که شما بخواهید20 یا 50 عدد جی برگ را مرورکنید. در این حالت دیگر نیازی به پر شدن و برداشت به اندازه ی خانه شماره ی 1 نیست و شما در صورت بلد بودن جواب جی برگ ها، می توانید آن ها را به خانه بعدی منتقل کنید ولی اگر حتی یکی از آن ها را بلد نبودید باید آن را اگر در خانه 5 هم هستید به خانه شماره ی 1 منتقل کنید و این مراحل را دوباره طی کنید تا آن دسته از جی برگ هایی را که بلد نبودید به جی برگ های خانه های جلوتر برسند.
پس از مرور، همه جی برگ ها آن ها از خانه 5 خارج خواهند شد و به خانه ششم که ممکن است با مقسم ها ایجاد شده باشند و خانه بایگانی نیز نام دارد، منتقل می شوند. اینجاست که شما تمامی مطالب نوشته شده بر روی جی برگ ها را فرا گرفته و به حافظه دراز مدت خود منتقل کرده اید. روشی که در بالا و در شرح "جی5 چیست؟" توضیح داده شد، برای جی5 اصلی و حالت استاندارد آن بود، البته روش انجام و مرور جی برگ ها برای همه یکسان است. حال به توضیح جی5 ورژن جدید یا جی تا می پردازیم. جی تا یا "جعبه یادگیری تنظیم شونده ی آموزشی" یک روش هوشمند با جعبه ای کاملاً متفاوت و یک نوآوری مستقل است. شاید مشابه جعبه جی5، با عناوین و نام های مختلف از جمله جعبه لایتنر، موجود باشد، ولی شایان ذکر است که جی تا یک اختراع کاملاً علمی تر از جعبه لایتنر و هوشمندتر از آن است که می تواند هماهنگ با نوع یادگیری، مقطع زمانی و تحصیلی فرد یادگیرنده و تعداد جی برگ های نوشته شده در روز، تنظیم شود.
نوع چیدمان این جعبه برای10 الی 15 عدد جی برگ نویسی در روز و 50 الی 100 عدد جی برگ نویسی در روز متفاوت است. پس این را به خاطر داشته باشید که جی5 نوع جدید یا جی تا هماهنگ با فراگیری ذهن شما، استعداد و توانایی شما در جی برگ نویسی، نوع و حجم مطالبی را که فرا می گیرید و مقطعی که در حال فراگیری مطالب هستید، قابل تغییر و هماهنگ سازی است. پس جی تا یک جعبه هوشمند و با آن روش انحصاری ای همراه است که به ذهن سپاری مطالب را توسط شما تا 100 درصد تضمین می کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( یکشنبه 91/1/20 :: ساعت 9:29 عصر )

<   <<   6   7   8      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

روش های موثر در بازسازی حافظه آیا اخیرا فراموش می کنید دسته کلید
تن آرامی ( ریلاکسیشن) همان طور که خود شما می دانید، هیچ چیز به ا
چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟ مقدمه: یکی از مهمترین مهارتها
مغز خود را تقویت کنیم همه ما در زندگی روزمره با انبوهی از اعداد
20 گام روش‏مند در حافظه نیرومند 1 من حافظه ضعیفى دارم و کارى هم
فیزیولوژی یادگیری و حافظه مقدمه در تبیین یادگیری از دیدگاه فیزیو
[عناوین آرشیوشده]


20 گام روش‏مند برای حافظه ای نیرومند 1) من حافظه ضعیفی دارم و کا . 20 گام روش‏مند در حافظه نیرومند 1 من حافظه ضعیفى دارم و کارى هم . 4 روش برای افزایش بهره هوشی (iq) 4 روش برای افزایش بهره هوشی (iq . آنتی اکسیدان، شما را باهوش تر می‌کند مصرف زیاد ویتامین، مواد معد . آیا حافظه شما طبیعی است ؟ آیا حافظه شما طبیعی است ؟ قبل از آنکه . برای فرار از گیجی وبی حواسی آیا تا به حال اتفاق افتاده است نام ک . برخی توصیه های اساسی تمرکز مکانی را به مطالعه اختصاص دهید فقط ب . تقویت حافظه « پنچرگیری سلول های خاکستری» قسمت اول چکار کنیم که . تقویت حافظه « دوپینگ مغز در سه سوت» قسمت دوم تکنیک هایی که حاف . تقویت حافظه و تمرکز حواس الف - برخی راه های تقویت حافظه 1. تمری . تقویت حافظه قسمت اول « پنچرگیری سلول های خاکستری» چکار کنیم ک . تقویت حافظه قسمت دوم « دوپینگ مغز در سه سوت» تکنیک هایی که حا . تمرین تمرکز حواس پرورش تمرکز یک مهارت است. پرتاب توپ بسکتبال به . تن آرامی ( ریلاکسیشن) همان طور که خود شما می دانید، هیچ چیز به ا . جی 5 چیست؟ مطمئناً تا به حال حتی برای یک بار هم که شده مطلبی را . چطور به تقویت حافظه کمک کنیم؟ انسان‌ها به‌خصوص دانش‌آموزان در ای . چطور حافظه کوتاه‌مدت را افزایش دهیم؟ گروهی از والدین معتقدند فرز . چقدر ذهن شما منحرف میشود ؟ سوالات بسیاری در طول روز پیش روی ما ق . چگونه دچار اختلال حافظه نشویم حافظه را می‌توان چنین تعریف کرد: ت . چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟ مقدمه: یکی از مهمترین مهارتها . حافظه برتر با چند پند مفید تحقیقات حاکی از آن است که عوامل زیادی . حافظه خوب؛ زندگی خوب حتما تاکنون بارها درخصوص تقویت حافظه شنیده . حافظه در روایات اسلامی در روایات معصومین اشاراتی به علل و موجبا . حافظه و تغذیه از دیدگاه طب سنتی ایران حافظه و تغذیه از دیدگاه طب . حفاظت از حافظه حافظه نتیجه فعالیتی پیچیده در مغز است که به ما اج . حفظ واژه ها و تقویت حافظه حافظه ما انبار و مخزن وسیعی برای اطلاع . حواس‌های پرت را تمرکز دهیم انسان، به سبب ویژگی‌های بی‌نظیرش در م . خواب یادگیری جوجه ها را افزایش می دهد مطالعات جدید نشان می دهد ک . داروهایی که برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند دستکاری . راه حلی برای افزایش حافظه کوتاه مدت هر چند که گنجایش حافظه کوتاه . راههای تقویت حافظه این روزها قصد ما از یادگیری مطالب آنست که در . راههایی ساده برای اینکه مغزمان را تقویت کنیم آیا تا به حال شده ک . روش های تقویت تمرکز حواس در هنگام مطالعه مقدمه انسان ، به سبب و . روش های موثر در بازسازی حافظه آیا اخیرا فراموش می کنید دسته کلید . روش هایی برای افزایش توانایی و قدرت مغز در این مقاله راه‌های ساد . سیرهایی برای تقویت و بهبود حافظه تقویت و بهبود حافظه همان یادگیر . عواقب زندگی بدون تحرک کلسترول ماده ای چسبناک شبیه موم است که به . عوامل مؤثر بر هوش آیا هوش تنها بوسیله ژنتیک تعیین می‌شود؟ با مطا . فیزیولوژی یادگیری و حافظه مقدمه در تبیین یادگیری از دیدگاه فیزیو . مدیریت حافظه در مغز ما در مراحل مختلف حافظه، ساختار‌های متعددی د . مغز خود را تقویت کنیم همه ما در زندگی روزمره با انبوهی از اعداد . مهارت‌های افزایش یادگیری در فصل امتحان امتحان را همه ما به خوبی .
 

>> بازدید امروز: 14
>> بازدید دیروز: 10
>> مجموع بازدیدها: 102828
» درباره من «

تقویت حافظه و تمرکز حواس

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

تاپ و شلوارک طرح پلنگی [1]
[آرشیو(1)]

» آرشیو مطالب «
فروردین 91

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
عاشق آسمونی
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
مهندس محی الدین اله دادی
بلوچستان
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
هسته گیر آلبالو
اسپایکا
پزشکی عمومی دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
شباهنگ
خنده بازار
مــــــ هـــــ ر بـــا ن
یاد نیما
شبستان
برادران شهید هاشمی
غزلیات محسن نصیری(هامون)
رویابین
کیمیا
پرسپولیس
*دیدبان رایانه ای*
فرهنگی - مذهبی
فهادانــ
غمگینم و غم را دوست دارم
جوجو
گمنام
کلاغ پر
امین علی پناهی
فصل سرد
زازران
سوالات کنکور دکتری
عدالت جویان نسل بیدار
راه و چاه
جوراب شلواری penti طرح city
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
شمع سازی و چشم های متحرک زیبا و فانتزی
نمونه سوالات دروس پیش دانشگاهی و متوسطه کلیه رشته ها
چالش
جزتو

» صفحات اختصاصی «

» طراح قالب «